روابط کالایی در خانواده

 

 

نظام خانواده و روابط اجتماعی بین اعای آن در جوامعی که سرمایه داری بر آن حاکم است بر پایه روابط  اقتصادی بین آنهاست که این رابطه نابرابر باعث بهره کشی از زنان و کودکان و بردگی آنها میشود. خانواده نهادی اجتماعی است که دارای کارکردی مختص خود در این نظام اقتصادی است و بدون داشتن نظری جبر گرایانه باید گفت، نظم موجود سعی می کند نیازها و ضروریتهای خود را در نظام خانواده باز تولید کند.

نظام سرمایه بدنبال سود است و برای رسیدن به این هدف از مقوله هایی مثل مذهب، سنت، قانون، عرف، فرهنگ و ... استفاده میکند و با مهارتی تمام، این مولفه ها را چنان در تمامی ارکان زندگی مردم که تحت سیطره آن هستند نفوذ میدهد که انگار این عناصر اجزای جدا نشدنی زندگی بشر و ازلی و ابدی اند. مرد سالاری و پدر سالاری (یکی از همین مولفه هاست) که در تمامی جوامع زیر نفوذ  سرمایه داری با شدت و ضعف وجود دارد. صاحبان سرمایه و سود از مرد سالاری، از وابستگی و انقیاد زن توسط مرد، از پایین بودن و زیر دست بودن زن نفع میبرند. اگر زن برابر و هم سطح مرد باشد اگر نیاز و وابستگی به مرد نداشته باشد، سودی که قرار است از وجود کارخانجات عظیم تولید لوازم آرایش، پوشاکوزیور آلات و ... به جیب سرمایه داران رود، چه میشود؟ اگر زن از جنس دوم نباشد پس چه بهانه ای وجود داشته باشد تا بوسیله آن زنان نیروی  کار ارزان باشند. اگر زن فرودست نباشد چه توجیهی وجود داشته باشد برای کار سخت آنها در بدترین شرایط و محروم بودنشان از هر گونه امکانات بهداشتی و استاندارد در کارخانه ها و کارگاهها و هزار و یک اگر دیگر که همه و همه ثابت کننده این مسئله است که عدم برابری زن و مرد یکی از ضروریات بقای نظام کثیف سرمایه داری است . علت ریشه ای بسیاری از نابرابریها و مسائل زنان را در همین نظام و در مفهوم کالایی شدن زن باید یافت و این مسئله است که با وجود بسیاری از برابریهای حقوقی و سیاسی در غرب باعث میشود بسیاری از مسائل زنان حل نشده باقی بماند. در نظام خانواده نیز که مهمترین عرصه برقراری روابط بین زن و مرد است این رابطه نابرابر نمود و تجلی بسیار دارد و مرد سالاری و بهره کشی از زنان  از ویژگیهای جدایی ناپذیر خانواده در این جامعه سرمایه داری است. در این نظام روابط اقتصادی میان اعضای خانواده همه چیز را تحت الشعاع خود قرار  میدهد، تمامی روابط عاطفی و انسانی بین افراد تابعی از نوع رابطه پولی و اقتصادی میان آنهاست. در حقیقت دیگر انسانیتی وجود ندارد، همه چیز لگد مال شده و مورد سوء استفاده سرمایه و سود قرار گرفته است.

اما میتوان خود را از این منجلاب سرمایه داری بیرون کشید، میتوان و باید انسانیت و عاطفه و رابطه طبیعی بین زن و مرد را نجات داد. آرمان ما جدا کردن هر گونه رابطه پولی و علت اقتصادی از روابط میان انسانها و دور انداختن آنها و طبیعی و انسانی کردن این ارتباط است.

( رابطه مرد با زن طبیعی ترین رابطه انسان با انسان است این رابطه نشان میدهد که چقدر رفتار طبیعی انسان، انسانی تر شده است، چقدر طبیعت انسانی اش طبیعت او شده است) مارکس

(( هماهنگی ابتدای بین انیان و طبیعت ( در کمونیسم اولیه) تضادشان در طول تاریخ (تاریخ مالکیت خصوصی و مبارزه طبقاتی) و آشتی نهایی آنها در کمونیسم حقیقی همه در رابطه زن با مرد می یابند)) . عوامل تعیین کننده نقش زنان در جامعه آینده میتواند یکی از شکلهای برقراری ارتباط میان دو جنس، خانواده باشد- شاید دیگر نتوان از آن با نام خانواده یاد کرد- در این شکل ارتباط هیچ قید و بند اقتصادی بین اعضا وجود ندارد و افراد نه بخاطر تامین نیازهای اقتصادی خویش و از سر اجبار بلکه آزادانه و برای ارضای نیازهای عاطفی خویش و بودن در کنار کسانی که دوستشان دارند، تشکیل زندگی مشترک میدهند.پس رابطه بین دو جنس میتواند به شکلی وجود داشته باشد که هیچ بهره کشی و انقیادی نیز در کار نباشد. در ضمن اینکه هر کسی حق دارد که شیوه زندگی خود را انتخاب کند و حریم خصوصی خود را داشته باشد. در این جامعه ایدئولوژی حاکمی وجود ندارد تا همه افراد بر اساس آن ایدئولوژی به یک شکل خاصی زندگی کنند و عرف و قانون دست و پای آنها را ببندد و البته باز هم با ذکر این نکته که در این جامعه هیچکس نمیتواند دیگری را ایتثمار کند. همه آدم ها فارغ از جنسیت، سن، نژاد و... حق زندگی دارند.

نظرات 11 + ارسال نظر
مهدی------~~~~~~ دفتر عشق چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 08:08 ق.ظ http://daftareshghe.blogsky.com

سلام خوبی؟ جالب بود شاد باشی. یا حق

امیر چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 08:35 ق.ظ

سلام خیلی خوب بود

سوداگر چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 10:05 ق.ظ http://sovdagar1.persianblog.com

سلام ... با اجازت فعلا چیزی نگم تا کامل بخونم و بفهمم ... موفق و شاد باشی ...یا علی

شیما چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 11:15 ق.ظ

خوش باشی .... بای ( این دفعه بد قولی نمی کنم ... همین که رسیدم خبر می دم ...... (: .... )

امیر بهمن چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 10:28 ب.ظ

سلام جالب بود من با قسمتهای اولش موافقم اما به نظرم میاد که آخرش رو خراب کردی کاش عقاید خودت رو می نوشتی همه این ایسمها یک جای کارشون می لنگه من فکر می کنم هر جامعه ای نسخه خودش رو داره و نباید به این راحتی توی دامن این ایسم ها افتاد امیدوارم با مطالعه سراغ کمونیسم رفته باشی یا حداقل نظرات مخالفشم خونده باشی در ضمن تو کامنت قبلی خیلی نا امیدانه اظهار نظر کرده بودم ولی این رو از منی که خیلی جدی تر از تو در این زمینه مطالعه می کنه باید قبول کنی که تو شرایط فعلی باید واقع بین بود همین
به هر حال مرسی و بای

سنا پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:46 ب.ظ http://sana1.persianblog.com

سلام نسیم عزیز ....با اجازه لینکت رو وبلاگم اضافه کردم که جلوی چشمام باشه ....

[ بدون نام ] دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:12 ق.ظ

If you plant honesty, you will reap trust.
If you plant goodness, you will reap friends.
If you plant humility, you will reap greatness.
If you plant perseverance, you will reap victory.
If you plant consideration, you will reap harmony.
If you plant hard work, you will reap success.
If you plant forgiveness, you will reap reconciliation.
If you plant openness, you will reap intimacy.
If you plant patience, you will reap improvements.
If you plant faith, you will reap miracles.

But
If you plant dishonesty, you will reap distrust.
If you plant selfishness, you will reap loneliness.
If you plant pride, you will reap destruction.
If you plant envy, you will reap trouble.
If you plant laziness, you will reap stagnation.
If you plant bitterness, you will reap isolation.
If you plant greed, you will reap loss.
If you plant gossip, you will reap enemies.
If you plant worries, you will reap wrinkles.
If you plant sin, you will reap guilt.

So be careful what you plant now, It will determine what you will reap
tomorrow, The seeds you now scatter, Will make life worse or better,
your life or the ones who will come after. Yes, someday, you will enjoy
the fruits, or you will pay for the choices you plant today.

آرش دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:32 ق.ظ http://arash2537.persianblog.com

درود،بهره وافی و کافی بردم...به روزم...مهر افزون

سوگند دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 04:34 ب.ظ http://myweb.mihanblog.com

گوش کن تا نام شش زوج دلدادگان دور کهن را در یاد خویش بسپاری: نام زال و رودابه را که با کشش عشق روی بهمآوردند. نام یوسف و زلیخا را که ناشناسانه از دو دیار دور دست بهم پیوستند نام فرهاد و شیرین را که یکی در آتش دیگری میسوخت و دیگری سر بیوفایی داشت نام مجنون و لیلی را که جز بخاطر هم نزیستند و چیزی بجز یکدیگر از جهان ندیدند نام جمیل و بثینه را که یکی پیرانه سر در پای جانان نهاد نام سلیمان و بلقیس را که هر دو دلی آکنده از هوس داشتند و هر دم چشمان ملکه صبا بر این آتش هوس دامن میزد. نام این دلدادگان را بخاطر بسپار تا در مکتب عشق درسی نکو آموخته باشی.
موفق وشاد باشید

بهمن سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 08:10 ب.ظ http://www.bahman889.persianblog.com/

سلام ............مرسی ....عالیه ولی خیلی

فــــــرزند خلـق چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 04:56 ق.ظ http://farzand-e-khalgh.blogspot.com

ما همه (بجز آخوندها) قبل از اینکه زن یا مرد باشیم٬ انسان هستیم!
سلام و مرسی از لینک...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد